6 TIPS ALS JE NET START IN DE GYM!

augustus 21, 2019

Begin jij net met fitness in onze BigGym? Op het web zijn er allerlei meningen over training en voeding, wat soms nogal verwarrend kan zijn. Dit blogt helpt jou een handje om je wegwijs te maken!

1. Maak geen indruk op anderen, pak een licht gewicht!

Het is van belang als jij net begint in de sportschool, dat je de juiste techniek gaat beheersen. Zo voorkom je blessures en train je correct. Veel mensen beginnen veel te zwaar en trainen daarom niet op de juiste manier. Als je de oefening onder controle heb, kun je langzaam aan de kilo’s erbij knallen! Zie het zo, je kan geen indruk op je crush maken als je een blessure heb.

2. Geef je spiergroepen genoeg rust, train niet vaker dan 2x per week één spiergroep!

De eerste keer dat ik ging sporten, had ik het gevoel dat iedereen naar mij keek. Ik was erg verlegen en schaamde me voor mijn lichaam. Wat een afgang… Ik ging naar huis en besloot om twee maanden lang thuis te trainen met eigen apparatuur. Na deze maanden had ik eindelijk het zelfvertrouwen gevonden om de verandering voor mezelf te maken en schreef mij in bij BigGym Den Helder.

Wist je dat spieren niet groeien in de sportschool maar tijdens het herstel? Dit herstel hangt af van de intensiteit van je training. Dit kan verschillen van 48 tot 72 uur. 

3. Geen crash dieet, Eet genoeg!

Eet genoeg, gevarieerd en vooral gezond. Pas op basis van je goals je eetpatroon aan. Bij ondervoeding gaat je lichaam juist minder calorieën verbranden, omdat het als het ware in spaarstand gaat, oftewel crash diëten. Dit betekent een knorrige buik en een slecht humeur. Herken jij jezelf hierin? Je lichaam bestaat uit bouwstoffen en als het lichaam niet voldoende bouwstoffen binnenkrijgt dan breekt je lichaam spiermassa af om toch ergens energie vandaan te halen.

Het beste wat je kunt doen om gezond af te vallen is het verlagen van je vetpercentage (dit wordt ook wel cutten genoemd) waarbij je zoveel mogelijk spiermassa in stand houdt. Zal ik je nog iets moois vertellen? Grotere spiermassa zorgt voor een hogere vetverbranding, wat er voor zorgt dat je lichaam meer calorieën verbrandt, zelfs als je niet sport! Zorg ervoor dat je minder calorieën eet dan je lichaam verbrand en zorg er voor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Waarom eiwitten? Spieren zijn gek op eiwitten en zorgen voor juist herstel. Daarnaast is het mooi meegenomen dat eiwitten goed vullen. Let wel op, de gouden regel: Alles met mate! 

Wil jij juist aankomen?
Indien je wil aankomen in gewicht (dit wordt ook wel bulken genoemd) is het belangrijk dat je meer eet dan je lichaam verbrandt. Dit heeft je lichaam nodig om spiermassa op te bouwen. Ook hier geldt; alles met mate! Je lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid spiermassa opbouwen in een bepaalde periode. Meer eten zorgt dus niet gelijk voor extra spiermassa.

4. Alleen maar cardio? Zeker niet!

Tuurlijk is het goed om cardio te gebruiken voor je warming-up en hiermee wat extra calorieën te verbanden, maar stop de tijd voor extra cardio liever in je krachttraining en vergroot je spiermassa (en verhoog je verbranding). Nog iets moois horen? Na een zware krachttraining blijft je metabolisme nog even verhoogd en heb je een hogere na-verbranding dan bij cardio. Kortom; ga krachttrainen!

5. Water, water, water, water!

Wist je dat ons lichaam voor ongeveer 70% uit water bestaat? Daarom is water drinken ZO belangrijk. Jaja, we kennen het allemaal; ‘ik ben het vergeten’. Misschien na deze voordelen vergeet je het niet! Voldoende water zorgt voor het verdrijven van afvalstoffen uit je lichaam, het voorkomt spierpijn, het zorgt er voor dat je hersenen goed werken en het stimuleert je stofwisseling. Mensen die veel sporten hebben meer behoefte aan water omdat ze meer transpireren. Probeer 2-3 liter water per dag te drinken en drink vooral goed voor, tijdens en na je training.

6. Ga jij naar de gym voor je buikspieren? Pak het anders aan!

Het is super goed als je als goal heb om van die mooie zichtbare lijnen te creëren of harde blokjes, maar deze blijven onzichtbaar bij een hoog vetpercentage. Verlaag eerst je vetpercentage en maak je daarna druk om je buikspieren. Een goede manier om veel calorieën te verbranden is door compound oefeningen te doen. Ik hoor je denken, wat is dat nou weer?

Dit zijn oefeningen die meerdere spiergroepen tegelijk belasten. Denk aan de squat, deadlift en de bench press. Natuurlijk, een goed voedingsschema is belangrijk bij het verlagen van je vetpercentage. Naar welk percentage moet ik dan toe om buikspieren te zien? Heel flauw, maar dit is genetisch bepaald. Sommige mensen hebben al een sixpack bij 10% en sommige pas bij 6 tot 8%!

Veel succes met de eerste trainingen en veel sportplezier gewenst! 

Related Post