10 TIPS OM AF TE VALLEN!

september 6, 2019

Heb jij ook altijd het gevoel dat afvallen zo’n enorme strijd is? Met deze tips begin je met kleine veranderingen, zodat je het daadwerkelijk gaat volhouden! Je krijgt meer vertrouwen en daardoor krijg je meer energie om door te zetten. 

1. Wees realistisch, zo verdubbel je je kans op succes

Je zal moeten bedenken wat je wil en wat haalbaar is. Onderzoek toont aan dat mensen met overgewicht ongeveer 10-15% van het huidige lichaamsgewicht kunnen verliezen zonder af te haken. Dit is op basis van 1 tot 5 jaar. Weeg jij 120 KG, dan is 101-108 KG realistisch.
Daarnaast heeft iedereen een gewicht dat bij hem of haar past. Hier kan je iets onder gaan zitten, maar niet veel. Dan zal je veel moeite moeten doen om dit gewicht te behouden.

2. Ongezond? Kan nog steeds!

Het is heel simpel. Eet jij meer dan je verbrand? Dan kom je aan. Eet je even veel als je verbrand? Gebeurt er niets. Eet jij minder dan je verbrand? Dan val je af. Zolang jij onder je caloriebehoefte blijft zitten, kan je jezelf best trakteren op iets lekkers! Bedenk wel dat als jij veel suiker op een dag eet, je lichaam al snel gaat smachten naar meer suiker. Eet liever iets eiwitrijks, zodat je sneller vol zit en je niet snel zin hebt om te snaaien.

3. Wat past bij jouw lichaam en levensstijl?

‘Ik ga weer diëten hoor jongens!’ Wij hebben niets tegen diëten, maar mensen beginnen vaak te extreem. Pas je eetpatroon stap voor stap aan. Probeer het voedingsschema zo te maken dat het past bij wat jij lekker vindt. Het gaat er namelijk om dat je het niet tijdelijk volhoudt, maar misschien wel je hele leven.

4. Begin met kleine veranderingen

Wij mensen zijn slecht in het omgooien van onze vaste patronen. Grote veranderingen vinden we erg lastig. Ga stap voor stap te werk, zodat je geen weerstand ervaart. Begin bijvoorbeeld zonder suiker in de koffie of laat het koekje bij de koffie liggen.

5. Belonen!

Hoe leer je kinderen iets aan? Heel boos worden als ze het niet goed doen, wordt iemand daar vrolijk van? Nee de ouder niet en het kind ook niet. Wat werkt wel? Iets goed doen en dan belonen! Belonen zorgt ervoor dat gewenst gedrag vol te houden is. Ga bijvoorbeeld een avondje naar de bioscoop! Belonen is niet ongelimiteerd een zak chips leegvreten.

6. Het gaat een keer tegenvallen.

Als je iets wil veranderen, zal je dingen moeten laten. Mogelijk voelt het in het begin alsof je iets mist of dat je achteruitgaat. Merk je dat je dit soort gedachtes hebt? Probeer dan de redenen te achterhalen waarom je deze gedachtes hebt. Misschien moet je een stapje terug doen of een andere aanpak kiezen. Let er wel op dat je jezelf blijft richten op de voordelen van afvallen en blijf dit in je hoofd houden.

7. Hoe ga je met valkuilen om?

Stel jij bent super gestrest en het is voor jou een gewoonte om dan te gaan snacken. De kans is vrij groot dat dit dan in de toekomst weer gaat gebeuren. Bedenk van tevoren hoe je deze situatie anders kan aanpakken. Wat ga je doen wanneer je zin hebt om te snacken? Denk bijvoorbeeld aan een rondje wandelen, een vriend(in) bellen of iets anders. Vaak heb je hierna helemaal geen zin meer om te snacken.

8. Ongezond? Kan nog steeds!

Stel gedragsregels(gedragsdoelen) op. Dit zal je helpen om af te vallen. Deze doelen zullen je helpen bij het einddoel. Zo pak je stap voor stap ongezond of ongewenst gedrag aan en creëer je nieuwe goede gewoontes! Bijvoorbeeld:
Ik neem geen koekje meer bij de koffie.

  • Dag 1: Gelukt
  • Dag 2: Gelukt

En zo verder! Zo vertel je jezelf elke dag dat je succes hebt behaald!

9. Fouten mag je maken, maar daarna moet je weer doorpakken!

Fouten mag je maken, als je er maar van leert. Stop dus niet op het moment dat je een fout maakt, maar analyseer waarom je de fout hebt gemaakt en hoe je het de volgende keer beter kan doen.

10. Gebruik professionele begeleiding!

Mocht je niet genoeg kennis hebben, loop naar het personeel bij de balie! Zij kunnen je helpen met voedingstips en trainingsschema’s.

Related Post